Jak prowadzić księgowość sprzedaży internetowej?« Wróć do listy pytań
Prowadzę stacjonarny sklep odzieżowy. Chcę jednak rozszerzyć działalność i rozpocząć sprzedaż towaru przez internet. W jakich kolumnach powinnam ewidencjonować przychód z internetowej sprzedaży, a gdzie należy wpisać powstałe koszty z tytułu wysyłki towaru do klienta ?
|
▲ ▼ |
Przychód ze sprzedaży towarów przez internet należy ewidencjonować w kolumnie 7 podatkowej księgi, ”wartość sprzedanych towarów i usług”. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, nie różnicuje bowiem sposobu sprzedaży towarów. Nie ma znaczenia, czy towar został sprzedany bezpośrednio klientowi, czy za pomocą innych dostępnych kanałów dystrybucji. Koszty powstałe przy sprzedaży internetowej powinny zostać ujęte w kolumnie 13 jako „pozostałe wydatki”. Z pewnością nie można dokonać ich zapisu w kolumnie 11 „koszty uboczne zakupu”, gdyż pozycja ta, zgodnie z objaśnieniem zawartym w załączniku 1 do rozporządzenia, dotyczy tylko i wyłącznie kosztów związanych z zakupem, transportem i ubezpieczeniem zakupionych przez przedsiębiorcę towarów. |